tisdag 22 mars 2011

Ronja Rövardotter

Läste precis klart Ronja Rövardotter. Det är kanske den bästa boken jag har läst, eller beroende på vad lägger för vikt i det, men i alla fall en av de bästa som jag har läst. Astrid kunde verkligen skriva hon! Jag vet inte hur det är för de som inte har växt upp med henne, de som inte har hört hennes röst eller sett någon av filmerna/tv-serierna baserade på hennes böcker. Om det nu ens finns någon här i Sverige som inte har gjort det? För i det här fallet så tycker jag faktiskt att boken blev bättre tack vare att jag har sett filmen, och att jag minns hur Astrid lät när hon berättade. Det förhöjde verkligen min läsupplevelse! Jag kunde se platserna framför mig, ännu klarare än jag vanligtvis kan (jag vet inte hur det är med er, men jag målar alltid upp allt jag läser om i mitt huvud) och jag kunde höra, för mitt inre, Astrids röst medan jag läste.

Boken var så otroligt välskriven, det finns så mycket värme i den och hon har verkligen lyckats väva in så mycket viktigt i boken. Det kanske är ännu viktigare nä man är liten, men jag tror att jag uppskattade boken ännu mer idag, än jag skulle ha gjort om jag läste den när jag var liten. Vilket jag i och för sig tror att jag gjorde, men jag minns inte mer än hur bokens framsida såg ut. Alla mina minnen som är knutna till Ronja, är knutna till filmen. Som jag för övrigt älskar!

Jag vet inte om jag någonsin har gråtit så mycket som jag gjorde mot slutet av boken. Kanske när jag läste Flyga Drake, men det skulle nog vara det enda undantaget. Har ni inte läst boken, eller har ni precis som jag, glömt bort att ni gjort det, så kan jag varmt rekommendera Ronja Rövardotter. Oavsett om det är första gången ni läser den eller ej!

1 kommentar:

  1. För att inte tala om musiken från filmen. Helt underbar!

    SvaraRadera